رواية ضوء قمري ( كامله جميع الفصول ) بقلم ملك ناصر
البنت: يبنتي ولله نازلة اهدي
صاحبتها: ميس كاترين هتبهدلنا انجزي
البنت: انا خلصت اهو
ومشيو
نورسين الهواري: بنت بريئة عندها 20 سنة وفي تالتة ثانوي، قعدت سنتين من دراستها بسبب وفاة اهلها، شعرها بني فاتح بشرتها بيضة
لين الغندور: صاحبة نورسين وبتحب نورسين زي اختها، شعرها اسود وبشرتها قمحوية ومايلة للبياض شوية
••••••••••••••••••••••• بعد الدرس
لين: احنا خدنا كمية تهزيق بسببك النهارده يا نورسين
نورسين بهزار: هي اول مرة يا ليلو
لين: ده انتي معندكيش دم يا بت، همشي انا بقي
نورسين: اوك
ومشيت لين
نورسين وهي مستنية الميكروباص
شخص: اموت انا واعيد السنة
نورسين بصتله بقرف وبعدت
الشخص مسك ايديها:ايه يا قطة احنا مش قد المقام ولا ايه
نورسين لوت ايديه ومسكت طوبة وضربته علي راسة
•••••••••••••••بعد شوية في القسم
عاصم للشخص: جاي في ايه بقي ياروح امك
الشخص: انا معملتش حاجة ياباشا انا كنت مستني الميكروباص قامت ضرباني بالطوبة وجريت
نورسين: وانا كنت ضربتك ليه ان شاء الله
الشخص:جر شكل بقي
عاصم بزعيق: بس منك ليها، اييييه شايفني كيس جوافة قدامكوا
نورسين: لا بس لما يكدب ميتسكتلوش
عاصم قرب منها شوية: شوفتيني سكتله
نورسين: مانت كنت ساكت
عاصم وهو بدء يتعصب: وانتي سيبتيلي فرصة اتكلم
نورسين: مانا لما لقيتك ساكت اتكل.. اهههههه اتخضت لما عاصم ضرب بأيده علي المكتب
نورسين بصوت واطي: ياماما ده بيطلع دخان من ودنه
عاصم بعصبية: يروح ماما، اتعدلي يبت
نورسين: متجبش سيرت ماما وانت بتتكلم بعد اذنك، ترضى اني اجيب سيرة مامتك
عاصم اتعصب وكان هيتكلم بس دخل عليه عسكري
العسكري: اتفضل يا فندم التسجيل اللي حضرتك طلبته
عاصم بعصبية: ماشي روح انت وبصلهم، اما نشوف مين اللي بدء
وشاف التسجيل ومسك الشخص وقعد يضرب فيه كأنه جتله الفرصة انو يفرغ عصبيته
عاصم: بتكدب عليا يازبالة وبتمد ايدك عليها
ونده للعسكري
العسكري: نعم ياباشا
عاصم: الواد ده يترمي فالسجن ويتوصى عليه
العسكري: حاضر يا باشا
عاصم بص لنورسين اللي خايفة: وانتي بقي ايه اللي كان موقفك في المكان ده، مروحتيش الموقف ليه، ولا كانت عجباكي نظرات واحد زي الزبالة ده
نورسين اتعصبت: مروحتش الموقف عشان بعيد عن الدرس ولو كانت عجباني نظراته مكنتش بوظتله ملامحه زي مانت شايف
عاصم شاف ان عندها حق فسكت
نورسين ببرود: ياريت تخلصني عشان عايزة اخرج من هنا
عاصم: هاتي بطاقتك عشان تتنيلي تخرجي
نورسين ببرطمة: نيلة تاخدك
عاصم: بتقولي ايه يابت
نورسين وهي بتدور علي البطاقة: مبقولش...... وضربت جبهتها وقالت بهمس... ينهار ابيض انا نسيت البطاقة
عاصم: شكلك هتترزعي معانا شوية لحد ما حد يضمنك
نورسين: طيب ممكن اعمل تليفون
عاصم بزهق: خودي اما نشوف
نورسين كلمت لين
نورسين: ايوة يا لين، ممكن معلش تروحي البيت وتجيبيلي بطاقتي وتيجي علي قسم السلام
لين بشهقة: يالهوي دنا مش سيباكي بقالي ساعة، لحقتي عملتي ايه
نورسين: خلصي بس
لين: حاضر
بعد شوية لين جت بالبطاقة
نورسين: اتفضل اهي.بطاقتي
عاصم: ماشي طيب ومين اللي هيضمنك
نورسين: خد اهي، وادته بطاقة لين
عاصم: لازم حد من اهلك مينفعش صحبتك
نورسين بحزن: انا اهلي متوفيين
عاصم قلبه وجعه عليها: طيب خلاص خودي صاحبتك وامشي، واداهم البطايق
نورسين: شكرا لحضرتك، يلا يا لين
ومشيو
لين وقفتها: ممكن اعرف ايه اللي وداكي القسم
نورسين حكتلها اللي حصل
لين: يا مجنونة، مش قولنا ملناش دعوة بحد
نورسين بعصبية: يعني يتحرش بيا واسكت
لين: طيب خلاص، انتي النهارده هتباتي معايا
نورسين بحزن بتحاول تخفيه: لا انا هروح ابات في بيتي
لين حضنتها: انا عارفة انك اتأثرتي لما جاب سيرة اهلك
نورسين بدموع: الموت علينا حق يا لين، ربنا يرحمهم
لين: يارب، ومسحت دموع نورسين، يلا بقي ماما عاملة حبة ورق عنب وجلاش يستاهلوا بطنك
نورسين حضنت لين: شكرا انك في حياتي
ومشيو
•••••••••••••عند عاصم في القسم
عاصم التهامي: ظابط برتبة رائد، عنده 26سنة، جد جدا في شغله عايش مع جدته وجده طويل واسمر وعنده دقن خفيفة
...........
عاصم كان سرحان ودخل عليه صاحبه
رامي: عاصومتي
عاصم انتبهله وقال بفرحة: رامي، يابن الايه جيت امتى
رامي: لسة جاي طلعت من المطار عليك، عامل ايه
عاصم: الحمدالله وانت
رامي: الحمدالله يا بيبي
عاصم ضربه بالقفا: مش هتبطل طريقتك دي
رامي بضحك: لا، كنت سرحان في ايه قبل ما ادخل
عاصم ابتسم لما افتكر نورسين: لا دي بنت كد.... وانت مالك
رامي: الاه، دي الحدوتة فيها قطة،
عاصم: يعم غور بقي
رامي: انا همشي فعلا عشان اسلم علي كريم اخويا وكمان هعدي علي بنت خالتي اطمن عليها وهروح شقتي
عاصم: سلملي عليه، هبقي اعدي عليك اقعد معاك
رامي: اشطا وبالمرة تقولي علي القطة
عاصم: غور بقي
••••••••••••••••••عند نورسين لقت رقم غريب بيرن عليها
نورسين: الو مين
شخص: عاملة ايه يا نور
نورسين باستغراب: مين معايا برضو
شخص:انا.......